Menyebarkan Ajaran Tauhid Ilahi

18 Oct

Sebagai seorang mukmin sejati kita dituntut dan memang suatu keharusan kita untuk berusaha menyebar luaskan ajaran tauhid Ilahi diatas muka bumi.  Tetapi  beriman kepada Allah taala  tidak cukup hanya dengan mengatakan dengan mulut kita “Aku beriman kepada Allah Yang Maha Esa” atau hanya timbul rasa takut didalam hati, akan tetapi kita harus menzahirkannya berupa amal perbuatan.

Dan apa itu? Yaitu berusaha keras untuk menegakkan ajaran Tauhid Ilahi. Dan tauhid Ilahi akan dapat ditegakkan apabila kita telah mengeluarkan dan membersihkan hati kita sendiri dari patung-patung berhala. Mengeluarkan dan melemparkan keluar patung-patung kecil dari dalam hati berupa keinginan harta dan kesenangan duniawi. Didalam urusan dunia tidak akan menggunakan cara-cara yang licik atau dengan cara berdusta. Tidak akan mendahulukan urusan duniawi dan urusan perniagaaan dari pada urusan menunaikan shalat.

Akan memberi tarbiyyat kepada anak-anak dengan lisan maupun praktek dengan amal perbuatan dengan contoh-contoh yang baik dihadapan mereka. Akan menyebarkan ajaran tauhid Ilahi dilingkungan sendiri. Jika hal itu telah diamalkan semuanya sesuai kemampuan sambil berusaha penuh terhadap perbaikan diri masing-masing, barulah tauhid Ilahi akan dapat ditegakkan. Sehingga kita akan mampu memperkuat mutu iman kita sendiri.

Untuk menyebar luaskan tauhid-Nya diatas permukaan bumi ini berusahalah dengan sekuat tenaga dan berbuatlah kasih sayang terhadap hamba-hamba-Nya dan jangan berbuat zalim kepada siapapun melalui tangan ataupun melalui lidah. Dan berbuat baiklah selalu kepada makhluk-makhluk-Nya. Janganlah berbuat takabbur kepada siapapun sekalipun kepada bawahan kalian sendiri. Jangan memaki siapapun sekalipun orang memaki engkau. Berlakulah seperti orang miskin, lemah lembut  dan merendahkan diri, selalu  berniyat baik didalam hati  dan jadilah hamba Allah yang bersimpati supaya diterima disisi Allah swt.

Banyak sekali yang nampak zahirnya lemah lembut namun dari dalam ia seekor serigala. Banyak sekali yang Nampak zahirnya bersih namun didalamnya ular berbisa. Maka selama keadaan zahir dan batin kalian tidak serupa, kalian tidak akan diterima disisi Tuhan. Jika kalian menjadi orang besar berbelas-kasihlah kepada yang kecil, jangan berlaku keras kepada mereka. Jika kalian menjadi orang alim berilah nasihat yang baik kepada orang-orang jahil, jangan membesarkan diri dihadapan mereka.

Jika kalian menjadi orang kaya khidmatilah orang-orang miskin, jangan berlaku sombong dan tidak acuh terhadap mereka. Takutilah perkara  yang membawa kehancuran. Takutlah selalu kepada Tuhan dan berusahalah selalu menjadi orang yang bertakwa.”

One Response to “Menyebarkan Ajaran Tauhid Ilahi”

  1. din dra April 20, 2011 at 7:23 am #

    Assalamu alaikum .. Izin copy untuk saya pelajari.. Insya All0h bermanfaat buat saya dan semua , terima kasih.
    Wassalam..

Tulis Komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: